Årets farge 2017

Årets farge for neste år er kåret og det blir fargerikt!

Vi har tittet på hva Fargerike, Nordsjö og Pantone ser av fargetendenser i markedet. De er langt fra enige om hvilken farge som kommer til å dominere og har valgt hver sin vei for det nye året: rødt, blått og grønt.

Fargerike

Fra fjorårets rosa har Fargerike i år lansert rødt som Årets Farge for 2017. Stikkordene for neste års farge er pasjon, kraft og vitalitet. Med en palett på 16 rødnyanser som skal speile den moderne norske folkesjela vil de inspirere til mer fargerik oppussing. Det er en allsidig palett med norske rødtoner, inspirert av blant annet den tradisjonelle fjellanorakken, et falmet flagg, bålet vi svir grillpølsene på og heftig røde lakksko.

Fargevalget er basert på innsikt fra trendrapporter og interiørmesser, og gjenspeiler tendenser vi ser over hele verden, men vårt hovedmål har hele tiden vært å finne den norske fargen. Fargen sier mye om hvordan forbrukerne ønsker å leve, og nå ser vi en tendens til at folk søker seg mot en livsstil som er ekte, engasjert og fylt av lidenskap. Rødt er dramatikk, drivkraft og energi, det er en farge som oppleves som intens og kraftfull. Nå vil vi være 100 prosent til stede i alt vi gjør, og da er rødt perfekt.

Nå er det heller ikke slik lenger at vi ønsker å bli satt i boks og bli stemplet som en som typisk er sånn og typisk velger sånn. Vi vil gjøre mange ting og la stilen vår utrykke de ulike sidene våre. Rødt er en farge som har mange spennende kontraster i seg og som kan snakke til flere sider av oss på samme tid.

Tekst og foto hentet fra ifi.no og fargerike.no

Nordsjö

Himmel, hav – og et par klassiske dongeribukser. Det er inspirasjonen til Årets farge for 2017. Trendfarge #1 for neste år heter «Denim Drift», ifølge malingprodusenten Nordsjö.

«Denim Drift» er en tidløs og allsidig gråblå farge, som får ulik karakter etter hvor og hvordan den brukes, heter det i pressemeldingen fra Nordsjö. Årets farge presenteres sammen med en egen fargepalett som består av et spekter ulike blåfarger. Kombinert med lysere farger, oppleves «Denim Drift» som crispy og luftig, mens sammen med de mørkere fargene blir uttrykket mer dramatisk og uberegnelig.

Vår undersøkelse av internasjonale trender innen arkitektur, mote- og designtrender avslører at blå er fargen som er inne akkurat nå. Vårt team valgte en blå farge som fungerer like godt i et kjøkken som på et soverom, sier Heleen van Gent,Creative Director, AkzoNobel Global Aesthetics Center.

Color of the Year 2017 Denim Drift er en må-ha farge i 2017. Det er en anvendbar farge som virkelig passer inn i alle livs- og innredningstiler og gjør den til et perfekt valg som reflekterer vårt nye perspektiv for 2017. Oppdag Color of the Year 2017 Denim Drift og den kompletterende fargepalett som er trendy, enkel å forstå men allikevel nytenkende, sofistikert og anvendbar.

Tekst og foto hentet fra ifi.no og nordsjo.no

Pantone

GREENERY, PANTONE 15-0343

A refreshing and revitalizing shade, Greenery is symbolic of new beginnings.

Greenery is a fresh and zesty yellow-green shade that evokes the first days of spring when nature’s greens revive, restore and renew. Illustrative of flourishing foliage and the lushness of the great outdoors, the fortifying attributes of Greenery signals consumers to take a deep breath, oxygenate and reinvigorate.

Greenery is nature’s neutral. The more submerged people are in modern life, the greater their innate craving to immerse themselves in the physical beauty and inherent unity of the natural world. This shift is reflected by the proliferation of all things expressive of Greenery in daily lives through urban planning, architecture, lifestyle and design choices globally. A constant on the periphery, Greenery is now being pulled to the forefront – it is an omnipresent hue around the world. A life-affirming shade, Greenery is also emblematic of the pursuit of personal passions and vitality.

Mens fjorårets Pantonefarger Serenity og Rose Quartz uttrykte behov for harmoni i en kaotisk verden, symboliserer Greenery i 2017 håpet vi lengter etter kollektivt, i en kompleks verden. Fargen representerer et tiltagende ønske om å forynge, gjenopplive og forene. Greenery symboliserer vår søken etter gjenforening med naturen, hverandre og en dypere mening, sier Leatrice Eiseman, administrerende direktør for Pantone Color Institute.

Tekst og foto hentet fra ifi.no og pantone.com

Northern Lighting er en leverandør som har fanget fargetrendene godt i sin kolleksjon med flere lamper introdusert i 2016 i fjorårets farge Marsala, god bruk av grå og blå fargetoner, og ikke minst den nye, flotte pendelen Dahl med grønne detaljer.