Årets farge 2018

Ekspertene har talt og de har alle kåret årets farge for 2018. Hver sin ulike farge. De fargeglade kan derfor glede seg—dette blir et fargerikt år!

Vi presenterer her fire av aktørene og de er ganske uenige i valget av farge—vi snakker om et bredt spekter som går fra rolige blå- og grårosa toner, til sterk lilla og gulnyanser. Derimot grunner tematikken og tanken bak fargevalget i mye likt. Vi snakker farger som skal være rolige og få oss til å trekke pusten, men også farger som står for individualitet, optimisme, sinnsro og kreativitet.

Det har nå en stund vært trendy å være personlig, vi er alle forskjellige og har ulike preferanser, det er ikke en farge som passer for alle. Det er in å bevege seg inn og ut av ulike stiler og trender, vi liker ikke å bli satt i bås. Dette speiles også i årets farger og vi kan med sikkerhet si at tiden med hvitt på alt og i alle rom er over og ut.

 

Fargerike: blå

Nordsjö: Heart Wood

Pantone: Ultra Violet

Dagny Fargestudio: gul

 

Fargerike

Det har blitt 7 år siden Fargerike startet med å kåre sin egen trend-farge for året. Årets farge er ikke en konkret farge, men en palett med 16 ulike blånyanser med inspirasjon fra himmel og hav. Tale Olivia Henningsen, kreativ leder i Fargerike, forteller at de har tatt for seg den blå timen i Norge og himmelrommet som skifter farge hele tiden, fra dag til natt og gjennom årstider.

“Hvert år har vi valgt Årets Farge basert på trendanalyser og tendenser i tiden, både hvem vi var som menneske det året og hva som beveget seg i interiørbransjen og motebildet. Etter 7 magiske år skjedde det plutselig en endring, det var Årets Farge som fant oss; Blått! Den snek seg frem mellom gult, grønt og brunt.

Blått er fargen som de fleste nordmenn elsker, og fargen som ikke krever så mye. Den smyger seg inn i hjemmene våre, i hverdagen, i vår mentalitet – i vår søken etter ro og natur og med en link til vår historie. Og ikke minst språk som beskriver mye av hvem vi er; den blå timen, bondeblått, himmelblå, blåmandag, blåøyd, blåbær, blåskjell, blåklokke og blånende fjell.

For oss handler det ikke til syvende sist om selve fargen, men hva fargen gjør med oss og hva den representerer – og hvordan du kan bo og leve med Årets Farge. Derfor håper vi i Fargerike at du i år senker skuldrene, søker kommunikasjon, natur, ro, balanse, pusterom, den blå sjelen, blå timer og blå rom. Blått lindrer og helbreder, men gir også energi i kraft av å dempe stress. Og lov oss at du i løpet av 2018 tar deg tid til å sitte stille gjennom den blå timen, mellomrommet mellom dag og kveld … og bare være …”

Kilde: fargerike.no

 

Les også: Årets farge 2017 ~ Årets farge 2016 ~ Årets farge 2015

 

Nordsjö

Nordsjö startet opp i Sverige, og er nå en del av nederlandske AkzoNobel. For 15. gang kårer de årets farge fra sitt Global Aesthetic Center. Senteret har analysert mote, design, arkitektur og forbrukeradferd, og konkluderer med at det er en sterk og overgripende trend at vi nå ønsker å innrede hjemmet vårt slik at det blir en slags retrett fra omverden, en plass der vi kan skru ned lyden, verne om vår egen verden og lade batteriene. Farge kan spille en viktig rolle når det gjelder å håndtere balansen mellom omverden og vår indre ro, og denne balansen mener de vises i fargen Heart Wood, en blanding av grå-beige-lilla-rosa, som er en lavmælt, men kompleks farge.

Sammen med fargen presenteres en tilhørende palett på 36 farger. Fargene skal bidra til at rom oppleves myke og behagelige. For å få det til må vi bruke flere farger, men uten store kontraster, understreket designsjef Per Nimér under lanseringen.

“Heart Wood er årets farge for 2018 fra Nordsjö, og vi har valgt den for å gjøre det lettere for deg å benytte deg av de beroligende fargene vi finner i naturen. Denne moderne malingsfargen kan brukes i en rekke ulike fargekombinasjoner for å skape ulike stemninger, avhengig av hvilken atmosfære du vil skape i hjemmet.

Heart Wood ble valgt av fargedesignerne våre ved Global Aesthetic Centre. Sammen med internasjonale eksperter på design og samfunnstrender har vi oppdaget at folk har et generelt behov for at hjemmet skal ha en mer pleiende effekt – og det er her Heart Wood kommer inn i bildet. Denne fargen kan oppleves som behagelig, oppkvikkende eller avslappende, alt etter hvilke farger den kombineres med.

Den milde rosatonen i Heart Wood gir alle rom et innbydende preg. Det er en svært allsidig farge, noe som innebærer at du kan bruke den i en rekke ulike fargekombinasjoner, med alt fra friske grønntoner til kjølige blåfarger, for å skape den stemningen som passer for deg.

Heart Wood kan kombineres med jordfarger for å skape en rikere fargepalett. Ved å bryte opp de varme og harmoniserende nyansene med en kontrast i blekkblått tilfører du et innslag av eleganse i det koselige inntrykket. Du kan også kombinere fargen med lysere nyanser for å gi rommet en luftig, men likevel varm stemning.”

Kilde: nordsjo.no

 

Pantone

Amerikanske Pantone er ett av de mest kjente fargesystemene i verden og har helt siden 2000 kåret den fargen de ser på som den viktigste for året. De kommer fra et litt annet sted enn de nordiske aktørene, og speiler et større marked enn her hjemme.

“The Pantone Color of the Year has come to mean so much more than ‘what’s trending’ in the world of design; it’s truly a reflection of what’s needed in our world today.” – Laurie Pressman, Vice President Pantone Color Institute.

De har valgt Ultra Violet, en sterk farge som beskrives som dramatisk, provoserende og tankevekkende, med egenskaper som inspirerer til individualitet og fantasi, men også til sinnsro og balanse.

“A dramatically provocative and thoughtful purple shade, PANTONE 18-3838 Ultra Violet communicates originality, ingenuity, and visionary thinking that points us toward the future.

Complex and contemplative, Ultra Violet suggests the mysteries of the cosmos, the intrigue of what lies ahead, and the discoveries beyond where we are now. The vast and limitless night sky is symbolic of what is possible and continues to inspire the desire to pursue a world beyond our own.

Enigmatic purples have also long been symbolic of counterculture, unconventionality, and artistic brilliance. Musical icons Prince, David Bowie, and Jimi Hendrix brought shades of Ultra Violet to the forefront of western pop culture as personal expressions of individuality. Nuanced and full of emotion, the depth of PANTONE 18-3838 Ultra Violet symbolizes experimentation and non-conformity, spurring individuals to imagine their unique mark on the world, and push boundaries through creative outlets.

Historically, there has been a mystical or spiritual quality attached to Ultra Violet. The color is often associated with mindfulness practices, which offer a higher ground to those seeking refuge from today’s over-stimulated world. The use of purple-toned lighting in meditation spaces and other gathering places energizes the communities that gather there and inspire connection.”

Kilde: pantone.com

 

Dagny Fargestudio

Fargestudioet med Dagny Thurmann-Moe i spissen kåret i fjor for første gang sin egen viktigste farge for året. I fjor var det brunt og i år er det den glade fargen gul som blir pekt ut.

Gult var nesten helt borte etter 80-90-tallet, men har vært en sterk trend de senere årene. Nordsjö hadde en okergul farge som sin årets farge for to år siden, men det tar ofte litt tid før folk flest plukker opp trendene og begynner å bruke de for fullt. Nå blir den av mange trendaktører omtalt som en viktig farge og er et friskt og optimistisk pust.

“Det er mange kommersielle aktører som kårer årets farge, og de senere årene ser vi at valgene spriker i alle mulige retninger. I tidligere år var de fleste enige – den mest spennende fargen som utmerket seg, var enkel å spotte – den skilte seg ut i vår akromatiske (fargeløse) verden. Årene har gått, og samfunnet er blitt gråere, men parallelt vokser en fargebølge fremover. Vi beveger oss mot det fargeglade 2020-tallet, som utvikler seg til å bli en kraftig motreaksjon til det fargeløse 2010-tallet. Årets farge speiler på mange måter dagens verdensbilde, og føles som et friskt, optimistisk og entusiastisk pust.

Krig, IS, løpsk forbruk og kapitalisme, masseutryddelse, miljøkatastrofer, ubalanse i de økonomiske markedene, stater med megagjeld på randen av konkurs og ledere som oppfører seg som uoppdragne bøllete rampeunger (som i barnehagen mest sannsynlig ville blitt hentet av foreldrene sine) gjør sitt for at fremtiden til tider kan føles litt dyster og uforutsigbar. Litt mer enn vi er komfortabel med.

Og, gult, deilige gult! Vi vet alle, at hvis vi skulle satt farge på optimisme, da blir det gult. Gult er vennlig, litt enkelt, og har en langbølget fargebølge. De langbølgede fargene (de som er varme i fargesirkelen) gir oss energi. Når tidene føles dystre blir skjørtekantene kortere sies det. Og fargene kommer inn, mange og uten regler. Kompleksiteten øker, fasadene blir gladere, interiørene mer vennlige, selv taket får farge! Og basisfargene i garderoben, beveger seg fra sort og grått, til brunt, blått og grønt, med gult som stjerna. Bort med det sterile, distanserte fargeløse Pushwagnersk monotone og inn kommer frimodighet og forkastelse av katalogifiserende regler og en omfavnelse av det typisk norske: kosen.

Fordi gult er kult. Og teite ordspill like så. Fargenes inntog startet i 2010. Begynte med det blågrønne, beveget seg mot grønt, så blått (som har nådd enorme høyder, og fått litt slitasje, men den posisjonerer seg trygt som ny nøytral), for så å kaste seg over de terracottaaktige rødtonene og nå tilogmed nyanser av rosa og nude. For å vise at vi har kastet alle hemninger, går nå siste fargebarriere over styr: den fryktede gult (som «alle» hatet inderlig etter 90-tallet) har endelig kommet inn i varmen igjen.»

Kilde: dagnyfargestudio.no