Om Konstsmide

Konstsmide_Johansson

Konstsmide er en bedrift med en lang og rik historie, les litt om hva de forteller om seg selv:

 

Historie

Den elektriske lysestaken har en helt spesiell plass i våre hjerter!

Vi har aner fra 1940-tallet

Bussjåføren Gunnar Johansson hadde en klar visjon og en god ide – han ville bli forretningsmann og produsere blomster bord og hagedekorasjoner i smijern. Slik føddes Gnosjö Konstsmide. Året var 1942.

Konstsmide_JulljusstakeOriginalen fra Konstsmide

Vi våger faktisk å påstå at originalen til vår tids elektriske lysestake ble født hos oss på Konstsmide. Vår første serieproduserte adventsstake så dagens lys allerede tidlig på 40-tallet. Bedriften vokste så smått og bygde etter hvert nye lokaler i Gnosjö. For Gunnar Johansson sto kvalitet og design i fokus. Og det gjør det også i dag.

Vi er ydmyke ovenfor oppgaven

Den tredje generasjon Johansson leder bedriften i dag. Men veien til dagens fremgang har ikke alltid vært like enkel. Vi arbeider stadig med omsorgsfullt å bygge, styrke og verne vårt varemerke, samtidig som vi har med oss vår lange tradisjon med stor respekt for småskala. Noe som iblant kan kjennes ut som å balansere på slakk line.
Men vi lever derimot etter mottoet at ydmykhet føder fremgang. Å utvikle egne, unike produkter som du ikke finner overalt er noe vi stadig jobber med. Det er snart femten år siden Konstsmide lanserte LED-teknikken i julesortimentet, hvilket vi er veldig stolte over siden dette gav oss det forspranget vi nå har når det gjelder energieffektive og miljøanpassede juleprodukter.

Vi bærer tradisjonen videre!

Lenge leve Konstsmide

Vi lærer oss stadig nytt fra markedet, andre land og kulturer. Det må være klassisk stil, moderne og trendy eller chic – hvert produkt fra Konstsmide skal gjennomsyres av en genuin følelse, holde høy kvalitet og ha en lang levetid.

Reisen til Kina

For mer enn 30 år siden etablerte vi våre første kontakter i Asia. Både da og nå streber vi etter å gjøre tydelige og vel gjennomtenkte innkjøps-beslutninger som trygger bedriftens videre utvikling. Vi avstår fra kortsiktige løsninger og våre lange og gode bedrifts-relasjoner skapes gjennom ærlighet og gjensidig respekt.

 

Tradisjon

Så klart tror vi på nissen

Hvor skulle ellers lyset komme fra om ikke fra mørkeste Småland? For oss på Konstsmide kjenns det veldig viktig at våre produkter og vårt varemerke gir konsumenten en følelse av trygghet og sammenheng. Ganske enkelt at tradisjonen lever videre fra år til år, eller fra generasjon til generasjon om du vil.

Vi ser på oss selv som budbærere for julen, vår tradisjon forbyr oss å ta snarveier.

Konstsmide_ForpakningerVårt ansikt utad

Vi legger særlig stor vekt på å formidle tryggheten, tradisjonen og varemerket Konstsmide til våre kunder. Med den tanken satser vi store ressurser på vårt omfattende katalogmateriell for vår utendørsbelysning og jule- og dekorasjonsbelysning.
Vi er også spesielt nøye med våre forpakninger. De skal være robuste, tydelige og enhetlige løsninger som kjennes igjen og hjelper å bevare produktene langt inn i fremtiden.

Vi er like aktuelle år etter år.

Tidløs eller nytenkende

Forskjønn ditt hjem og din hage, eller forleng sommerkveldene når mørket setter inn. Blant Konstsmide sine produkter kan du være sikker på å finne det som passer akkurat deg og din familie. Samtlige handlinger vi gjør rettes mot at våre kunder og sluttkonsumenter skal oppleve høy tilfredsstillelse med våre produkter.

 

Kvalitet, sikkerhet og miljø

Tåler å synes

Våre produkter er konstruert og produsert i forhold til gjeldende regler. Vårt stadige nærvær av egne medarbeidere på våre produksjonsanlegg innebærer at vi aldri går på kompromiss med vår kvalitet som er dokumentert og målbar i enhver detalj. Og dette gjelder for hele virksomheten, ikke bare produktene. Aktuelle krav og retningslinjer på markedet gir oss hele tiden nye utfordringer og muligheter til å forbedre oss og gå videre i utviklingen.

Pris og kvalitet henger alltid ihop

Den nyeste teknikken, stadige forbedringer, nye utforminger, code of conduct, SA8000 og miljøansvar — ja, listen kan gjøres lang på forpliktelser og ansvar som er kostnadskrevende. Men vi ser på det som selvklare investeringer og utgifter for å nå en så maksimal kvalitet og sikkerhet som mulig. Våre produkter er laget ifølge europeiske sikkerhetsnormer og testet av uavhengige prøvelaboratorier. Et av stedene vi bruker er Intertek SEMKO i Sverige.

Kvalitet er når kunden kommer tilbake, ikke produktet.

 

Trend, smak og design

Ulike konsept krever ulike designere.

Adventstake LED 7 Lys KobberTilbake til fremtiden

Til å være et gammelt, klassisk varemerke med aner fra 40-tallet så er vi faktisk ganske trendy. Det finnes en stor etterspørsel etter nye, unike og litt annerledes produkter. Derfor jobber vi med flere designere, hver og en med sin spesialitet som passer våre ulike produktområder. Allting må helt enkelt bli rett fra starten.

Hos oss skal du alltid kjenne deg velkommen hjem.

Derfor er vi ute i verden en hel del

Det hele tiden å være på reisefot gir oss den inspirasjon og kunnskap som er livsviktig for vår bedrifts utvikling. Vi er ekte og ansvarsfulle i våre bedriftrelasjoner og streber alltid etter en langsiktig og holdbar bedriftsutvikling. Når man reiser så mye kjennes det godt å være velkommen hjem — en følelse vi også forsøker å formidle med våre produkter.

 

Logistikk

Vi tar våre produkters lange reise med stort alvor.

Vi jobber på skift for å nå pallplass

Hos Konstsmide er vi litt av noen konkurransemennesker. Det er bare pallplass som gjelder. Vi bevokter og utvikler fortløpende vår logistikk-kjede ­— fra leverandør til produktets plass hos våre kunder. Uansett om det handler om tog, båt, lastebil, fly eller innenrikspost så finnes hele vår logistikk-kompetanse samlet under ett og samme tak. For effektiviteten likesom for miljøet.

 

Varemerke

Bedre enn alle andre

En del skulle kanskje kalle oss rare. Vi vil påstå at vi heller er kostnadsbevisste. Å være markedsledende gir oss ikke noe valg ­— vi må prestere bedre enn våre kollegaer, hver dag, året rundt, år etter år. Gjennom å være effektive og kostnadsbevisste tilbyr vi konkurransedyktige priser og skaper best mulig lønnsomhet for våre kunder, og blir dermed våre kunders førstevalg.
Vi skal styrke vårt varemerke ytterligere med tydelig merverdi. Dette gjør vi med TV-reklame, messer, kataloger, annonsering og øvrig markedsføring.

Og det viktigste av alt

Ingenting av dette kan oppnås av bare av enkeltindivider. Vår bedrifts framgang bygger på en samling av interesserte, innovative og lojale medarbeidere med en sterk følelse for det tradisjonelle så vel som det moderne. Vårt varemerke, vår internasjonale tilstedeværelse til sammen med en sterk global organisasjon gjør oss til en attraktiv samarbeidspartner.

Konstsmide_Gnosjo

Fakta om Konstsmide

Eiere: Jan Johansson, Jonas Johansson og Daniel Johansson.
Omsetter for 550 millioner svenske kroner med 170 ansatte.
Jule-, dekorasjons- og utebelysning for hovedsakelig Skandinavia og Europa.

Vår visjon er krystallklar: Best i Europa

 

Kilde: konstsmide.se

Comments